Pracownicy naukowo-dydaktyczni Muzeum, prezentującego największą w Polsce ekspozycję przyrodniczą, przygotowali dla Państwa szeroką ofertę zajęć edukacyjnych. Nasi naukowcy oferują kierowane do uczniów szkół podstawowych oraz średnich lekcje muzealne w formie prelekcji, ćwiczeń i zajęć z wykorzystaniem sal wystawowych, głównie z zakresu swoich specjalności badawczych: zoologii ogólnej, ornitologii, ichtiologii, malakologii, entomologii, mykologii, botaniki, ekologii i ochrony środowiska.
Spis proponowanych zajęć, zamieszczony poniżej, uwzględnia trzy bloki tematyczne:
Cena za przeprowadzone w jednym dniu zajęcia (2-4 godzin lekcyjnych) wynosi 25 zł od uczestnika i obejmuje wstęp na wystawy Muzeum Przyrodniczego.
W sprawie organizacji zajęć w Muzeum należy kontaktować się z:
mgr inż. Jerzy Maciążek, tel. 71 375 41 44; e-mail: jerzy.maciazek@uwr.edu.pl
Uwaga!
Możliwość realizacji danych zagadnień jest związana z dostępnością prowadzących w wybranym terminie. Pracownicy Muzeum są nauczycielami akademickimi, mającymi regularne zajęcia dla studentów, a także naukowcami, uczestniczącymi w badaniach terenowych, wyjazdach zagranicznych i konferencjach naukowych.
Grupy przedszkolne mogą skorzystać z oprowadzenia po wystawach z przewodnikiem zgodnie z poniższymi zasadami:
Tytuł zajęć |
Liczba godzin |
Rodzaj zajęć |
Etap edukacyjny |
Osoby prowadzące |
---|---|---|---|---|
EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA |
||||
1A Zagrożone i ginące gatunki w Polsce i na świecie (CITES) | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godzina.* | SP2, SŚ |
dr hab. Tomasz Maltz |
uzupełnienie prelekcji: 1B. Zagrożone i ginące gatunki w Polsce i na świecie (CITES) |
2 |
ćwiczenia: wystawy Muzeum (2 x po 1 godzinie dla grupy) |
SP2, SŚ |
dr hab. Małgorzata Proćków, dr hab. Tomasz Maltz |
Ziemia – wodna planeta | 3 |
prezentacja (PowerPoint) 1 godzina, ćwiczenia – w oparciu o karty pracy, wizyta na wystawach Muzeum – 2 godzina. | SP1, SP2 |
dr hab. prof. Jan Kotusz |
Skąd się biorą powodzie i czy jesteśmy na nie skazani? |
2 |
prezentacja (PowerPoint) 2 godziny. | SP1 i SP2, SŚ |
dr hab. prof. Jan Kotusz |
Wymieranie i gatunki zagrożone | 3 |
prezentacja (Power Point) – 1,5 godziny, ćwiczenia na salach wystawowych z wykorzystaniem mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych – 1,5 godziny. | SP1 i SP2, SŚ |
dr Grzegorz Skórzewski |
ŚWIAT ZWIERZĄT |
||||
Wędrówki ryb – cud natury, czy precyzyjny mechanizm? | 4 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny. ćwiczenia – w oparciu o karty pracy, wizyta na wystawach Muzeum – 2 godziny. |
SP1, SP2, SŚ |
dr hab. prof. Jan Kotusz |
Skąd się wzięły ryby w wodach Polski? | 4 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny. ćwiczenia – w oparciu o karty pracy wizyta na wystawach Muzeum – 2 godziny. |
SP1, SP2, SŚ |
dr hab. prof. Jan Kotusz |
2A. Wybrane zagadnienia z biologii ślimaków lądowych | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny | SP2, SŚ |
dr hab. Tomasz Maltz |
2B. Mięczaki w mieście | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny | SP2, SŚ |
dr hab. Tomasz Maltz |
2C.Ślimaki z muszlą i bez muszli | 2 |
ćwiczenia: sala ćwiczeniowa 1 godz. zajęcia na dużej sali wystawowej – 1 godzina (dla 2 grup po 15 osób) |
SP2, SŚ |
dr hab. Małgorzata Proćków, dr hab. Tomasz Maltz |
Niezwykłe mięczaki | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 1 godzina zajęcia na dużej sali wystawowej 1 godzina (dla 2 grup po 15 osób) |
SP2, SŚ |
dr hab. Małgorzata Proćków, dr hab. Tomasz Maltz |
Różnorodność świata zwierząt | 3 |
warsztaty w języku polskim (a także w polskim i angielskim), wizyta na wystawach Muzeum – zajęcia z kartami pracy (morfologia głównych typów zwierząt) – 3 godziny | SP2 |
dr hab. Małgorzata Proćków, dr hab. Tomasz Maltz |
Adaptacje środowiskowe kręgowców czyli krótka lekcja ewolucji | 4 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny zajęcia na salach wystawowych - 2 godziny (zapoznanie młodzieży z przykładami adaptacji środowiskowych kręgowców, ze szczególnym uwzględnieniem roli szkieletu i jego przekształceń w trakcie ewolucji tej grupy zwierząt) |
SP2, SŚ |
dr Grzegorz Skórzewski |
Owady a człowiek | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 1 godzina, warsztaty/prelekcja na sali wystawowej – 1 godzina |
SŚ |
dr hab. Paweł Jałoszyński |
Szkielet zewnętrzny i wewnętrzny | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 1 godzina warsztaty – wycieczka po Muzeum – 1 godzina |
SŚ |
dr hab. Paweł Jałoszyński |
Bioróżnorodność owadów, największej grupy organizmów na Ziemi | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 1 godzina warsztaty – wycieczka po Muzeum – 1 godzina |
SŚ |
dr hab. Paweł Jałoszyński |
Znaczenie owadów w przyrodzie | 2 |
prezentacja (PowerPoint) 1 godzina; warsztaty na wystawach MP – 1 godzina | SP2, SŚ |
Prof. dr hab. Marek Wanat |
Owady w naszych domach | 2 |
prezentacja (PowerPoint) 1 godzina; warsztaty na wystawach MP – 1 godzina | SP2, SŚ |
Prof. dr hab. Marek Wanat |
Przegląd ważniejszych grup bezkręgowców | 2 |
Warsztaty praktyczne – sala ćwiczeniowa (prezentacja zakonserwowanych okazów) + sala wystawowa (prezentacja eksponatów) | SP1 i SP2 |
dr hab. Małgorzata Proćków, dr hab. Tomasz Maltz |
Co warto wiedzieć o płazach i gadach? | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 1 godzina, warsztaty – 1 godzina (poznanie gatunków zamieszkujących Polskę; poznanie ich biologii, cech charakterystycznych i jak bezbłędnie je rozpoznawać) | SP0, SP1, SŚ |
dr Grzegorz Skórzewski |
Ekologia a ewolucja – drapieżniki i ofiary | 4 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny, zajęcia na salach wystawowych – ok. 2 godzin (ukazanie ewolucyjnych zależności między drapieżnikami i ich ofiarami oraz kształtowaniem się tych relacji w historii Ziemi) | SP1, SP2, SŚ |
dr Grzegorz Skórzewski |
Strategie obronne zwierząt | 2 |
prezentacja (Power Point) – 1 godzina, zajęcia na salach wystawowych, w czasie których dzieci poznają adaptacje antydrapieżnicze stosowane przez zwierzęta – 1 godzina | SP0, SP1 |
dr Grzegorz Skórzewski |
Podstawy systematyki filogenetycznej | 3 |
Przedstawienie taksonomii jako ważnego działu współczesnej biologii (wprowadzenie do historii systematyki oraz zasad klasyfikacji biologicznej, wprowadzenie i omówienie pojęcia monofiletyzm, polifiletyzm, grupa siostrzana itp.). Dodatkowo, nauka tworzenia drzewa filogenetycznego metodą UPGMA – sala ćwiczeniowa |
SŚ |
dr Grzegorz Skórzewski |
ŚWIAT ZWIERZĄT I ROŚLIN |
||||
Czy przyroda zna wzór na piękno? | 2 |
Na warsztatach (1 godzina), połączonych z wizytą na wystawie muzeum ( 1 godzina), uczestnicy dowiedzą się m.in. dlaczego otaczający nas świat dąży do symetrii oraz czy możemy wyznaczyć wzór na piękno? Jeśli jesteście ciekawi, zapraszamy. Podczas lekcji zostanie użyta aplikacja „Face Symmetry”, która można pobrać z Google Play lub Apple Story. | SP1, SP2, SŚ |
mgr Daniel Kulik |
ŚWIAT GRZYBÓW I ROŚLIN |
||||
Zróżnicowanie i budowa owocników grzybów makroskopijnych | 3 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny, ćwiczenia w oparciu o zasuszone okazy i karty pracy 1 godzina. | SP2, SŚ |
dr Marek Halama |
Wybrane zagadnienia z biologii i ekologii grzybów makroskopijnych | 3
|
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny, ćwiczenia w oparciu o karty pracy 1 godzina. | SP2, SŚ |
dr Marek Halama |
Pospolite grzyby jadalne i trujące spotykane w Polsce | 3 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny, ćwiczenia w oparciu o karty pracy 1 godzina. | SP2, SŚ |
dr Marek Halama |
Problematyka grzybów cechujących się właściwościami psychoaktywnymi | 2 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny. | SŚ |
dr Marek Halama |
Jaka jest różnorodność organizmów zasiedlających martwe drewno? | 3 |
prezentacja (PowerPoint) – 2 godziny, ćwiczenia w oparciu o karty pracy 1 godzina. | SP2, SŚ |
dr Marek Halama |
SP0 – szkoła podstawowa (klasy1-3), SP1 – szkoła podstawowa (klasy 4-6), SP2 – szkoła podstawowa (klasy 6-8), SŚ – szkoła średnia
* jednostka – godzina lekcyjna (45 minut); w przypadku prezentacji dwugodzinnych przewidziana jest krótka przerwa po 45 minutach
Grupy przedszkolne mogą skorzystać z oferty oprowadzenia z przewodnikiem:
© Netdesign -